Skip to content
Een goed werkend 11-tal

Wat thuiswerken en voetbal met elkaar te maken hebben

Thuiswerken; ook de komende tijd zal het voor veel mensen nog de standaard zijn.

Gezond en succesvol thuiswerken kun je eigenlijk prima vergelijken met een potje voetbal: je kunt pas echt goed starten als je een goede opstelling en strategie hebt bepaald. Ook moet je oppassen dat je niet over je grenzen heen gaat, je wilt tenslotte blessurevrij de derde helft in!

Onze Specialisten Werk & Gezondheid Justin de Keijser en Josta van Diemen geven een 11-tal tips om succesvol thuis te werken.

“Spelers  doseren hun acties en energie om de volledige wedstrijd vol te houden, telkens over grenzen gaan zorgt voor blessures. Voor jou is dat niet anders. Zorg voor een afbakening van de taken.”

1.

Werk volgens een planning, zorg voor een vast blok voor bijvoorbeeld je e-mails.

Op deze manier creëer je orde in de chaos en blijf je niet overwerken.

2.

Bepaal aan het begin van de dag 3 tot 5 taken die je zeker gedaan wilt hebben.

Lukt het jou om die taken af te ronden, dan sluit je aan het eind van de dag met een voldaan gevoel je laptop af.

“Variatie in het spel maakt een speler sterk en het spel leuker. Versnellen, vertragen, de tegenstander afleiden. Het draait om verdeling van acties en timing. Afwisseling en uitdaging maken jouw werk leuker en productiever.”

3.

Zet je wekker om de structuur te behouden.

Ga op tijd uit bed, zo voelt het als een normale werkdag en geniet je juist extra van het weekend wanneer je uit kan en mag slapen.

4.

Installeer pauzesoftware of zet een wekker tijdens werkzaamheden.
Deze methoden zorgen ervoor dat je wordt geattendeerd op ontspanning én rust.

5.

Loop een rondje tijdens telefoongesprekken.

Zo zorg je automatisch voor afwisseling in houding en bovendien is het bewezen dat je al lopende effectiever werkt.

 

6.

Plan huishoudelijke taken, geef tussendoor je plantjes water, leg puzzelstukjes van je legpuzzel of doe 15 minuten mee aan Nederland in beweging.

Zorg op deze manier voor afwisseling.

7.

Doe een virtueel kopje koffie met een collega.

Bel je collega en plan samen een welverdiende pauze in. Neem de dag door en geniet samen van een kopje koffie.

“Een goed team valt of staat met een goede opstelling. Zo ook met de opstelling van jouw thuiswerkplek.”

8.

Creëer een fijne werkplek.

Kies een vaste plek in huis, waar je (zo ongestoord mogelijk) kunt werken. Zorg dat het netjes blijft, maak het gezellig met bijvoorbeeld bloemen.

9.

Let op je eigen werkhouding, denk aan jezelf.

Ga eens na middels de BAS hoe jij scoort op het stoplicht. Maak er een sport van om jezelf te verbeteren en zo hoog mogelijk in het groen terecht te komen, door na te denken welke aspecten jij zelf kan beïnvloeden. Deze “Beter Achter je Beeldscherm check” van TNO is voor iedereen kosteloos in te vullen.  

“Wat is er nou beter dan napraten in de derde helft? Geniet van de momenten!”

10.

Geniet van het weer of een uitgebreide lunch!

Gun jezelf om te genieten in de buitenlucht of van iets lekkers, op afstand van je werkplek.

“Iedere speler moet rust nemen wanneer er een zware wedstrijd is gespeeld. Een coolingdown en een warme douche, sportkleding in de was, zodat hij zich de eerstvolgende training weer fris en sterk voelt. Sluit ook jouw werkdag af.”

11.

Leg je telefoon en laptop in een aparte kamer aan het eind van de werkdag.

Voorkom dat je ook buiten werktijd nog bereikbaar bent, bewaak je grenzen en sluit op deze manier jouw werkdag af.

 

 

 

Thuiswerken kun je ook trainen. Probeer eens wat verschillende tips uit en kom er achter wat voor jou werkt.

Voor iedereen is dit verschillend en er is geen goed of fout in de manieren die jij toepast.

Het is echter wel onverstandig om niet voor jezelf en jouw team te zorgen.

Probeer uit wat werkt om op deze manier toch een zo gezond mogelijke werkplek te creëren en een goede eindstand te hebben aan het einde van de werkdag.

Josta, Justin en onze andere Specialisten Werk & Gezondheid van Bureau VolZin, denken graag met je mee, wanneer dé manier er voor jou of jouw team nog niet tussenstaat.

Er is altijd een specialist beschikbaar om samen te onderzoeken hoe jij het thuiswerken plezierig en goed voor elkaar kan krijgen.